Samtykkeprosessen
Når oppdragsgiver initierer en samtykkeforespørsel vil det bli sendt en sms og/eller e-post med varsling om at brukeren har mottatt en ny forespørsel i Altinn.
Brukeren logger seg inn i Altinn og finner en samtykkelenke i meldingsboksen til mottakers innboks – enten om det er brukeren som privatperson eller for en virksomhet.
Ved å trykke på knappen “Behandle forespørsel om fullmakt” fremkommer det informasjon om hvilke beviskoder det bes om, hvem som spør og hvor lenge samtykket skal vare. Her har brukeren valget om å samtykke eller eventuelt avslå.
Dersom samtykke blir gitt, får brukeren opp en kvitteringsside med informasjon om at oppdragsgiver nå kan hente data fra de respektive datakildene.
Når et samtykke er gitt vil brukeren finne informasjon under sin Profil, under overskriften Samtykke. Der vil alle aktive samtykker fremkomme i en samlet oversikt, samt en lenke til samtykkeloggen.
Brukeren kan trykke seg inn på en av lenkene dersom det er ønsket å se hva det er samtykket til, og har samtidig mulighet til å trekke samtykke dersom det er ønskelig.
Under oversikten over alle aktive samtykker har brukeren en fullstendig logg over alle samtykker i Altinn. Her fremkommer det informasjon om et samtykke er gitt, utløpt, benyttet og trukket.
Konsumenten kan dermed få informasjonen direkte inn i sitt saksbehandlingssystem/verktøy, hvor de kan ta stilling til dataene som er mottatt.